Θεματικές

Προβληματική & στόχευση του Συνεδρίου

Οι σύγχρονες πολιτικές, κοινωνικές, ανθρωπιστικές και πολιτιστικές συνθήκες που διαμορφώνονται με την έναρξη της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα σκιαγραφούν μία δυναμικά εξελισσόμενη και ραγδαία μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, η οποία χαρακτηρίζεται από κρίσεις, απειλές, αβεβαιότητες, προβληματισμούς αλλά και ευκαιρίες, μετασχηματισμούς και ανατροπές. Η εκπαίδευση αποτελεί κοινωνικό φαινόμενο, το οποίο βρίσκεται σε άμεση αλληλεπίδραση με το κοινωνικό γίγνεσθαι, επηρεάζεται από αυτό, αλλά έχει και τη δυνατότητα να το επηρεάσει, να παίξει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο και να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις.

Με αφετηρία την παραπάνω προβληματική το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων διοργανώνει Διεθνές Συνέδριο με βασική στόχευση:

  • Την ανταλλαγή εμπειριών, τον γόνιμο προβληματισμό και τον δημιουργικό διάλογο,  μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, για τις σύγχρονες προκλήσεις.
  • Τη δημοσιοποίηση σύγχρονων επιστημονικών παραδοχών και ερευνητικών δεδομένων με απώτερο στόχο τη συνδιαμόρφωση προτάσεων για μια σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα.
  • Την παρουσίαση  και ανάδειξη καινοτόμων και εναλλακτικών πρακτικών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, στα πεδία της τυπικής, άτυπης και μη τυπικής εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων.
  • Την ευαισθητοποίηση του εκπαιδευτικού, τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου του και την ευέλικτη προσαρμογή του στις σύγχρονες προσκλήσεις της τεχνολογίας, της παγκοσμιοποίησης και των συνεχών μεταβολών του κοινωνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.
  • Την επανεκτίμηση και την καταγραφή της εκπαιδευτικής πραγματικότητας προς την κατεύθυνση μιας ανθρωποκεντρικής και κοινωνιοκεντρικής παιδείας.

Πρόγραμμα Συνεδρίου

Οι εργασίες του Συνεδρίου θα περιλαμβάνουν:

α) Προφορικές εισηγήσεις

β) Εισηγήσεις με τη μορφή ανακοινώσεων (poster)

γ) Θεματικά συμπόσια

δ) Βιωματικά εργαστήρια

ε) Ειδική συνεδρία «Οι φοιτητές συνομιλούν»

στ) Παράλληλες εκπαιδευτικές δράσεις

Γλώσσα συνεδρίου: Ελληνικά & Αγγλικά

Ενδεικτικές θεματικές

  1. Θεωρία και πράξη στη διδασκαλία και τη μάθηση (διδακτικές καινοτομίες, διαφοροποιημένη διδασκαλία, διδακτικές, βιωματική μάθηση, διαθεματικότητα, μετασχηματίζουσα μάθηση κ.ά.)
  2. Σχολείο και κοινωνία (σύνδεση σχολείου-κοινωνίας, σχολική ζωή, σχολικό κλίμα,  εκπαιδευτικά προγράμματα, πρότζεκτ κ.ά.)
  3. Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Πολιτικές για την εκπαίδευση
  4. Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
  5. Αναλυτικά προγράμματα και σχολικά εγχειρίδια
  6. Η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
  7. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας
  8. Επιστημολογικές και φιλοσοφικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση
  9. Η έρευνα στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές επιστήμες
  10. Εκπαιδευτική Ψυχολογία/ Σχολική Ψυχολογία/ Αναπτυξιακή Ψυχολογία/ Κοινωνικογνωστική ανάπτυξη του Παιδιού κ.λπ. 
  11. Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
  12. Ιστορία της Παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης
  13. Επαγγελματική και Εκπαιδευτική Συμβουλευτική
  14. Συμπεριληπτική εκπαίδευση (ειδική αγωγή, διαπολιτισμικότητα, εκπαίδευση προσφύγων κ.ά.)
  15. Διαπολιτισμική εκπαίδευση
  16. Ψηφιακή τεχνολογία και εκπαίδευση
  17. Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία
  18. Φυσικές επιστήμες στην εκπαίδευση
  19. Μαθηματικά στην εκπαίδευση
  20. Λογοτεχνία στην εκπαίδευση (ελληνική και ξένη λογοτεχνία στη δημοτική εκπαίδευση, κλασική και σύγχρονη παιδική λογοτεχνία κ.ά.)
  21. Η διδασκαλία της ελληνικής ως μητρικής και ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας
  22. Τέχνη, πολιτισμός και εκπαίδευση (τα καλλιτεχνικά μαθήματα στο δημοτικό σχολείο, θεατρική αγωγή, μουσική αγωγή, εικαστικά, μουσειακή εκπαίδευση, αξιοποίηση της τέχνης στο διδακτικό έργο, παραστατικές τέχνες και εκπαίδευση, τέχνες και ΤΠΕ στην εκπαίδευση κ.ά.)
  23. Λαϊκός πολιτισμός και εκπαίδευση
  24. Φυσική αγωγή και Αγωγή Υγείας
  25. Οι ξένες γλώσσες στην εκπαίδευση
  26. Εκπαίδευση ενηλίκων
  27. Καινοτόμες παιδαγωγικές και διδακτικές δράσεις/ πρακτικές. Διδακτικά σενάρια.